Obserwacja kwestii "buntu wobec trudności"

Inspiracją tej treści jest całościowo, rozmowa na temat twórczości (tu) z dziedziny muzycznej. Ogólniejszą wymowę wymiany spostrzeżeń, nadała moja teza, iż edukacja współczesnych pokoleń, pełna jest tworzenia atmosfery komplikacji zagadnień nauczanych.

Wspomniana wyżej teza, to mój wniosek z obserwacji rówieśników moich siostrzeńców. (Podczas gdy uboczne działania leków psychiatrycznych, oddalały chwile mojej aktywności zawodowej i ogólnie, społecznej.) Niektórzy rodzice z bliższego otoczenia, korzystali z mojej "matematycznej biegłości", czyli pomagałem korepetycjami z matematyki.

Zastanawiałem się nad (niezrozumiałymi dla mnie) przyczynami "zaległości w nauce". Doszedłem do wniosku, że braki wynikają z niechęci dorastających ludzi, do opanowywania nowych porcji wiedzy, w atmosferze ciągłego wzrostu ich trudności. Wspomniałem też swój epizod – uczenie się ortografii, którą uznawałem za trudną. Odkryciem z tego czasu okazała się książka "Profesora Przecinka", "Ortografia na wesoło".

Gdy po rozmowie, samotnie już, "wróciłem" wspomnieniem do wspólnego

wniosku, że za "atmosferą komplikacji" tkwi jakaś (chyba społeczna) tajemnica, zastanowiłem się na dalszym zagadnieniem: etap edukacyjny poprzedza pełnię praw i obowiązków społecznych. Gdy "przyjrzałem się" "nauczaniu przez zabawę", "ujrzałem" dojrzewającą młodzież, jako zbiór infantylnych psychik, które nie umieją podejmować obowiązków, bez "zachęt" i nie umiejących trwale utrzymywać uwagi na "kwestiach centralnych".

Mój intelektualny "model", nie wytrzymał wobec praktyki życiowej tych młodych ludzi, których wspominam "zbuntowanych". Otóż, przywołałem z pamięci jedno z rzuconych przeze mnie pytań, które skierowałem do "klown-ującego" młodzieńca: - Powiedz mi, czy chcesz być pożyteczny?

Dzisiaj obserwuję go, jako już ukształtowanego i… Postanowiłem zadać sobie to pytanie, bo istnieje możliwość, że było ono jednym z ważniejszych pytań, które usłyszał (mimo, że jestem pewny, iż nie pamięta go).

Jedyny Autor: Andrzej Fejster